ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ Λογοτεχνικός ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ

Τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού είναι τα εξής:

Βραβεύσεις διηγημάτων

A’ Bραβείο
“Η Αυγή”, Νίκη Κουκά, Ευαγγελική Σχολή Νέας Σμύρνης 


B’ Bραβείο
“Καραμέλες Πορτοκάλι”, Μαρία Τσουκαλά, 3ο Γυμνάσιο Ελευσίνας 
& 
“Η γιαγιά μου η Κατερίνα”, Ειρήνη Κανελλοπούλου, Αρσάκειο Κλασικό Λύκειο 


Γ’ Βραβείο

“Όνειρα χαμένα στη σκόνη”, Δανάη Αγγελή, 4ο Γυμνάσιο Νέας Σμύρνης 

Έπαινος Πρωτοτυπίας

“Το Ημερολόγιο”, Χάρις Αλειφεροπούλου, 4ο Λύκειο Παλαιού Φαλήρου 

Έπαινος Καλής χρήσης της Γλώσσας

“Νόστος”, Μαρία Μωυσίδου, 32ο Λύκειο Χαριλάου, Θεσσαλονίκη 

Τιμητικές Διακρίσεις

“Ρίζες βαθιές αρχέγονες”,  Ελένη Παρασκευή Μέξη, Εκπαιδευτήρια Δούκα 

 “Μες στα δυο της μάτια”, Νίκος Μικελάκης, Ιόνιος Σχολή 

“Μάνα, η Σμύρνη καίγεται…”, Αθηνά Βλάχου, ΓΕΛ Φυλής 

“Ψέματα”, Βάλια Βολονάκη, Β’ Γυμνασίου, Pierce, Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος 

  

Βραβεύσεις Ποιημάτων

Α’ Βραβείο

“Άφησα την ψυχή μου πίσω”, Έλενα Κωνσταντινίδου, 1ο Λύκειο Πτολεμαΐδας

 

Β’ Βραβείο

“Η Προκυμαία”, Αθηνά Λιανουδάκη, Πρότυπο Γυμνάσιο Ηρακλείου 

& 

“Τέλος”, Κάτια Κούσουλα, ΓΕΛ Αταλάντης, Φθιώτιδα 

Γ’ Βραβείο

“Ποίημα για τη Μικρά Ασία”, Δελημάνης, 4ο ΓΕΛ Νέας Σμύρνης 

Έπαινος Πρωτοτυπίας

“Εσείς δεν είστε εδώ”, από το Χαμόγελο του Παιδιού, Σπίτι Νέας Ηρακλείτσας 

Έπαινος Καλής χρήσης της Γλώσσας

“Μικρασιατική Καταστροφή”, Αλέξανδρος Ξένος, 2ο Γυμνάσιο Μοσχάτου “Ιλισσιάδειον” 

Τιμητικές διακρίσεις

“Το Ηλιοβασίλεμα”, Γιάννης Κοβάτσης,  1ο Λύκειο Γιαννιτσών 

“Η ελπίδα της Ελπίδας”, Μαρλέν Στυλιανού, Λιανίτειο Λύκειο Λεμεσού 

“Μνήμες καταστροφής”, από το Χαμόγελο του Παιδιού, Σπίτι Κυλλήνης 

“Μικρά Ασία”, από το Χαμόγελο του Παιδιού, Σπίτι Κέρκυρας 

 

Σκοπος και στοχοι

Ο διαγωνισμός αποτελεί μία πολιτιστική δράση στο πλαίσιο των ΚΗ΄ Πανιώνιων Αγώνων, οι οποίοι αναβιώνουν με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή.

Οι στόχοι του διαγωνισμού είναι οι εξής:

  • Η ενασχόληση των μαθητών με την πολιτισμική κληρονομιά και την ιστορία της Ιωνίας και της Μικράς Ασίας.
  • Η προτροπή συμμετοχής στα κοινά, η καλλιέργεια ικανοτήτων δημιουργικής γραφής και του πνεύματος της αριστείας.
  • Η ενίσχυση της ενσυναίσθησης των μαθητών ιδιαίτερα ως προς τους ανθρώπους που βιώνουν ανισότητες, καθώς και η προτροπή για στήριξη αυτών των προσώπων, επιδεικνύοντας σύνεση και θάρρος.
  • Η ενθάρρυνση των μαθητών να αναλογιστούν θέματα ισότητας, τόσο στον αθλητισμό, όσο και σε άλλους τομείς της ζωής, με έμφαση στις προσπάθειες όσων πρωτοπόρησαν για την εξάλειψη των στερεοτύπων.
  • Η στήριξη της αναβίωσης των Πανιώνιων Αγώνων και των Πανιώνιων Ποιητικών Διαγωνισμών που λάμβαναν χώρα στη Σμύρνη και στην Αθήνα έως το 1965, αναδεικνύοντας την προσφορά του συλλόγου που πρώτος καθιέρωσε τη συμμετοχή των γυναικών ως πλήρη τακτικά μέλη στις αρχές του 20ού αιώνα και επέτρεψε την ισότιμη συμμετοχή τους σε αγώνες στίβου.

 

Θεμα του διαγωνισμου & Οδηγιες 

To θέμα του διαγωνισμού είναι το εξής:

«Ταξιδεύω στο χρόνο και Συναντώ τον Πολιτισμό της Μικράς Ασίας!»

Οδηγίες

Έχετε την ελευθερία να ταξιδέψετε νοητά σε μια περίοδο στο χρόνο –στο παρελθόν, στο παρόν ή στο μέλλον! Στο ταξίδι σας, μπορεί να συναντήσετε ανθρώπους, μέρη, ιδέες που σχετίζονται με την Μικρά Ασία.

Γράψτε για όσα ζήσατε!

Επιλέξτε οποιαδήποτε χρονική περίοδο επιθυμείτε και αναπτύξτε την ιδέα σας υπό μορφή διηγήματος (πεζός λόγος) ή ποιήματος.

Στο ταξίδι αυτό έχετε την δυνατότητα, δίχως αυτό να είναι περιοριστικό, να αναλογιστείτε τον πολιτισμό της Μικράς Ασίας με μια συμπεριληπτική προσέγγιση, να ενσωματώστε την οπτική του φύλου, να αναρωτηθείτε για τα θέματα ισότητας αλλά και διαφορετικότητας.

 

Παραδείγματα

  • Ίσως το νοητικό ταξίδι να σας οδηγήσει στη Σμύρνη το 1800 ή το 1900 και να συναντήσετε εκεί μια παρέα κοριτσιών και αγοριών, Ελλήνων, Αρμένιων, Τούρκων, Εβραίων και Λεβαντίνων. Τι συζητάνε, ποια θέματα τους απασχολούν;
  • Μπορεί να κρατήσετε στα χέρια σας την αρχαιότερη ελληνική εφημερίδα, την «Αμάλθεια», και να διαβάστε τα νέα, να βρεθείτε σε μια τάξη της Ευαγγελικής Σχολής ή στο Ομήρειον όπου μαθαίνετε έξι ξένες γλώσσες, ή να συναντήσετε την Κυριακή Ναύτη, την πρώτη γυναίκα που συμμετείχε στην Φιλική Εταιρεία.
  • Ίσως ακόμα και να συμμετάσχετε στους λαμπρούς Πανιώνιους Αγώνες παίρνοντας μέρος σε αγώνες στίβου, κολύμβησης ή διελκυστίνδας!
  • Ενδεχομένως να μεταφερθείτε στο 1922, στη Μικρασιατική Καταστροφή, να αναλογιστείτε τις κακουχίες των ανθρώπων που έχασαν την πατρίδα τους, και προσπάθησαν να χτίσουν ξανά τη ζωή τους στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες.. Τι θα κάνατε στην θέση τους;
  • Πως έζησαν οι γυναίκες και οι άνδρες εκείνης τις περιόδου; Γυναίκες που ανέλαβαν να στηρίξουν ψυχολογικά την οικογένειά τους ενώ ταυτόχρονα είχαν να διαχειριστούν τις προσωπικές τους δυσκολίες και άνδρες που κλήθηκαν να συνεχίσουν να είναι στυλοβάτες της οικονομικής επιβίωσης του σπιτιού τους, ενώ μέσα τους θρηνούσαν την απώλεια. Άνθρωποι που ξεκίνησαν μια νέα ζωή με την «ταμπέλα» του «πρόσφυγα». Με τη φαντασία σας, ίσως επιλέξετε να ζήσετε για λίγο σε ένα προσφυγόσπιτο μαζί τους.
  • Παρά τις δυσκολίες, το 1926 ήταν μία ιστορική χρονιά για την ισότητα στον ελληνικό αθλητισμό, καθώς μετά από την πρωτοβουλία του Πανιωνίου και του προέδρου του, Δημητρού Δάλλα, για πρώτη φορά αγωνίστηκαν γυναίκες σε αγώνες στίβου, σπάζοντας τα στερεότυπα της εποχής και διεκδικώντας ίση μεταχείριση και στον αθλητισμό. Γίνετε κι εσείς μια τέτοια αθλήτρια. Πώς θα νιώθατε σε αυτούς τους αγώνες; Κι αν ήσουν αγόρι, είχες το θάρρος να σταθείς στο πλευρό αυτών των κοριτσιών και να στηρίξεις τις προσπάθειες τους, αμφισβητώντας τα στερεότυπα της εποχής; Ο ΠΓΣΣ ήταν ο πρώτος σύλλογος, ήδη από τις αρχές τους 20ού αιώνα στη Σμύρνη, που έδωσε την δυνατότητα στις γυναίκες να είναι τακτικά μέλη του συλλόγου. Τι ώθησε αυτούς τους ανθρώπους να σπάσουν τα στερεότυπα;
  • Ίσως πάλι το ταξίδι να σας φέρει στο παρόν. Μπορείτε να ρωτήσετε γονείς, γιαγιάδες ή παππούδες, αν γνωρίζουν ιστορίες από τη Σμύρνη, τις Ιωνικές πόλεις, και την ευρύτερη Μικρά Ασία. Μία φίλη μου είπε ότι βάζει κανέλλα στη σούπα της, γιατί έτσι την μαγείρευαν στο Αϊβαλί! Ένας φίλος διηγούνταν ιστορίες από τις πόλεις και τα χωριά στην Ελλάδα που αρχίζουν από «Νέα», όπως η Νέα Ιωνία, η Νέα Φιλαδέλφεια, η Νέα Αρτάκη – πόσες ιστορίες, πόσα σύμβολα φέρουν μαζί τους! Ποιο από αυτά κουβαλάτε μαζί σας και με ποιον τρόπο;
  • Μπορείτε να μεταφερθείτε στην αρχαία εποχή και να συνομιλήσετε με τους πρώτους φιλόσοφους που υπήρξαν ποτέ στις Ιωνικές πόλεις, όπως ο Θαλής στη Μίλητο και ο Πυθαγόρας στη Σάμο. Αν είστε τυχεροί, μπορεί να συναντήσετε τον Ηρόδοτο, από την Αλικαρνασσό, που σίγουρα θα έχει πολλές ιστορίες να σας μεταφέρει! Πώς επηρέασαν οι θεωρίες τους τη θέση ανδρών ή/και γυναικών στην κοινωνία της εποχής;
  • Και βέβαια μπορούμε να μεταφερθούμε στο μέλλον, με όραμα και φαντασία. Άραγε, τι θα έχουμε πετύχει το 2030 ή το 2100, εμείς που κληρονομήσαμε αυτόν τον πολιτισμό της Ιωνίας, της Μικράς Ασίας; Πώς προχωρήσαμε μπροστά; Θυμόμαστε και τιμούμε όσα συνέβησαν στο παρελθόν και αν ναι, πώς; Πως ξεπερνάμε τις ανισότητες, τα στερεότυπα, τις διακρίσεις, ώστε να χτίσουμε ένα καλύτερο κόσμο;

 

ΒΡΑΒΕΙΑ

Τα παρακάτω βραβεία θα απονεμηθούν εις διπλούν, τόσα για την κατηγορία διηγημάτων όσο και ποιημάτων.

 

Α’ Βραβείο: Συμμετοχή στο Pierce Leadership Academy (Καλοκαίρι 2023, https://pla.pierce.gr/el/)

Τον νικητή ή την νικήτρια κάθε κατηγορίας περιμένουν τρείς εβδομάδες γεμάτες με εργαστήρια, μαθήματα, εποικοδομητικές συζητήσεις και εκπαιδευτικές εξορμήσεις μαζί με έφηβους από όλον τον κόσμο!

 

Β’ Βραβείο: Συμμετοχή σε σεμινάριο δημιουργικής γραφής, Deree  – Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδας (Καλοκαίρι 2023, για παιδιά λυκείου), ή

Συμμετοχή στο αθλητικό καμπ του Πανιωνίου (Στάδιο Πανιωνίου, Καλοκαίρι 2023, για παιδιά γυμνασίου)

 

Γ’ Βραβείο: Συμμετοχή σε σεμινάριο δημιουργικής γραφής (διαδικτυακά), “Από τη Φαντασία στο Χαρτί“, Skillbox – Skillbox.gr

 

Έπαινος πρωτοτυπίας: Επιτραπέζια παιχνίδια από την εταιρεία Κάισσα (2 παιχνίδα / βραβευθέντα) 

 

Έπαινος καλής χρήσης της γλώσσας: Δωροεπιταγή αξίας 100 ευρώ για αγορά αθλητικών ειδών, Μπουτίκ Πανιωνίου 

 

Πρόσθετο βραβείο: Όλοι οι βραβευθέντες θα λάβουν, επιπλεόν, δωροεπιταγή αξίας 50 ευρώ για αγορές βιβλίων από τις εκδόσεις Μεταίχμιο (https://www.metaixmio.gr/el) .

 

Έπαινος συμμετοχής: Θα απονεμηθεί έπαινος συμμετοχής σε όλες τις μαθήτριες και τους μαθητές που θα συμμετάσχουν στο διαγωνισμό.

Οροι του διαγωνισμου

Οι όροι του μαθητικού λογοτεχνικού διαγωνισμού είναι οι εξής:

  1. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι μαθητές ηλικίας 13 – 18 ετών.
  2. Κάθε μαθητής μπορεί να συμμετάσχει με ένα ποίημα ή ένα διήγημα.
  3. Γίνονται δεκτά στον διαγωνισμό ποιήματα και διηγήματα γραμμένα στην ελληνική γλώσσα.
  4. Η έκταση των διηγημάτων πρέπει να είναι έως 1000 λέξεις και των ποιημάτων έως 30 στίχοι.
  5. Τα διηγήματα και τα ποιήματα θα αξιολογηθούν από δύο τριμελείς κριτικές επιτροπές αντίστοιχα, οι κρίσεις των οποίων είναι αμετάκλητες. Η σύνθεση των κριτικών επιτροπών θα είναι ισορροπημένη βάσει δημογραφικών κριτηρίων όπως το φύλο και η ηλικία. Τα μέλη τους θα οριστούν σε συνεργασία με το σχολείο Pierce, Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος.
  6. Η καταληκτική ημερομηνία αποστολής συμμετοχών είναι η 15η Οκτωβρίου 2022.
  7. Θα απονεμηθούν Α΄, Β΄, Γ΄ βραβεία καθώς και έπαινοι στις ειδικές κατηγορίες πρωτοτυπίας και καλής χρήσης της γλώσσας.
  8. Τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν στις 22 Δεκεμβρίου 2022 στην ιστοσελίδα www.panioniangames.gr. Όλοι οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα λάβουν πρόσκληση συμμετοχής στη διαδικτυακή τελετή απονομής των βραβείων.  Η πρόσκληση θα σταλεί στο e-mail από το οποίο εστάλη το διήγημα / ποίημα.
  9. Τα έργα πρέπει να είναι πρωτότυπα και να μην έχουν δημοσιευθεί ή σταλεί σε άλλο διαγωνισμό (ως δημοσίευση νοείται και ο διαμοιρασμός σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης [social media]).
  10. Η συμμετοχή στον διαγωνισμό δεν έχει οικονομική επιβάρυνση για τους μαθητές.
  11. Τα έργα αποστέλλονται μόνο ηλεκτρονικά στην διεύθυνση contest@panioniangames.gr
  12. H συμμετοχή στον διαγωνισμό συνεπάγεται αποδοχή των όρων αυτού.

 

ΦΟΡΕΙΣ

Οι φορείς διοργάνωσης είναι ο Πανιώνιος Γυμναστικός Σύλλογος Σμύρνης (ΠΓΣΣ) σε συνεργασία με το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος (ΑΚΕ) και τη Διοτίμα. Το Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος ιδρύθηκε στη Σμύρνη το 1875 και μετά την καταστροφή συνέχισε την λειτουργία στο Φάληρο το 1923, με 89 προσφυγοπούλες. Παράλληλα, ο οργανισμός Διοτίμα, κέντρο για τα έμφυλα δικαιώματα και την ισότητα, θα σταθεί αρωγός στον λογοτεχνικό διαγωνισμό, με στόχο να δοθούν περισσότερα ερεθίσματα στους μαθητές να κατανοήσουν, να ευαισθητοποιηθούν, και να ενεργοποιηθούν ως προς τα θέματα ισότητας.